Polska- Niedzica

>> piątek, 3 września 2010

Kartka otrzymana z wakacyjnych podróży Pasażerki. Zamek w Niedzicy położony jest nad rzeką Dunajec, na stromej skale o wysokości 566 m.n.p.m. Znaleziska archeologiczne dowodzą, że zamek niedzicki w postaci niewielkiej drewnianej strażnicy stał już w końcu XIII wieku. Z zamkiem związanych jest wiele legend i tajemniczych historii. Oto jedna z nich:

Dawno, dawno temu, zamek zamieszkiwali młodzi małżonkowie- księżniczka Brunhilda i książę Bogusław. Po pewnym czasie zgodnego życia w ich życie wtargnęły awantury. Mieszkańcom zamku trudno było wytrzymać ze skłóconą parą. Kazano im więc zamieszkać w zamkowej wieży, gdzie nie było ich słychać.. Podczas jednej z kolejnych awantur Brunhilda rzuciła w męża porcelanową wazą, a ten w złości pchnął ją przed siebie. Brunhilda przeleciała przez komnatę i wypadła przez okno wieży, wprost do studni. Załamany Bogusław, dręczony wyrzutami sumienia błąkał się nocami po zamku wołając "Przebacz mi Brunhildo". Pewnego razu usłyszał głos dobywający się ze studni: "Przebaczam Ci Bogusławie łysy". Bardzo uradowało to księcia, uspokoiło jego duszę, ale nie mógł zrozumieć skąd przydomek "łysy" skoro miał bujną fryzurę. Gdy rankiem spojrzał w swoje odbicie zobaczył, że nie ma śladu po jego pięknych włosach. Od tej pory uważa się, że jeśli ktoś wymówi imię swojej ukochanej nad studnią, a ma coś na sumieniu, obudzi się następnego dnia łysy.

 

5 komentarze:

Karo 3 września 2010 11:45  

Byłam tam :)
Naprawdę jest bardzo, bardzo ładnie :)

Anonimowy 3 września 2010 13:14  

i ja tam była, co prawda wina nie piłam, ale kartka i zamek mi się podobają. niezwykle urokliwe miejsce. :)

Pasażerka 3 września 2010 13:15  

Dunajec, Petitku, nie Dunaj! fakt, że to Galicja, ale do tych Austro-Węgier i ich modrej rzeki to tam jeszcze daleko :)

a o tej akurat legendzie to nie wiedziałam. szkoda, zmusiłabym mojego Krz. do wypowiedzenia mojego imienia... ciekawe co by zostało z jego bujnej czupryny? :D

Petitek79 3 września 2010 13:31  

Hehehe ale gafa z tym Dunajcem. Już poprawiłem Pasażerko :)

Anonimowy 3 września 2010 13:47  

Ciekawa ta legenda :D Muszę chyba wypróbować patent bo mój facet ciągle narzeka, że mu szybko odrastają włosy. Będzie jeden problem z głowy, dosłownie hehe ;)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP