Polska- Kaszuby

>> piątek, 24 września 2010

Kartka otrzymana z wakacji od Eweliny. Przywędrowała do mnie z Kaszub- kraina historyczna w Polsce, którą zamieszkują Kaszubi czyli  zachodniosłowiańska grupa etniczna, którą cechuje specyficzny język kaszubski. I dlatego właśnie ten region dla mnie zawsze będzie się kojarzył właśnie z tym trudnym do zrozumienia językiem. Tak mi się wydaje że trudnym:

Jãzëk kaszëbsczi je jãzëk zôpadnosłowiónsczi. Je to jãzëk pòmòrsczi. Stôł sã samòbëtny kòl XIVw. Prziczëna òddzeleniô sã kaszëbiznë òd jinszëch słowiónsczëch jãzëków bëła midzë jinszima grańca na rzéce Notecë jaka bëła pôłniową grańcą Pòmòrzô a téż fakt brzątwieniô sã lëdztwa etniczno kaszëbsczégò wzdłuż sztrądu Bôłtu

Język kszubski należy do języków zachodniosłowiańskich. Jest jednym z języków pomorskich. Usamodzielnił się najprawdopodobniej ok. XIV wieku. Przyczyną wyodrębnienia się kaszubszczyzny z innych języków słowiańskich była m.in. bariera jaką tworzyła południowa granica Pomorza- rzeka Noteć oraz fakt gromadzenia się ludności etnicznie kaszubskiej wzdłuż wybrzeża.


4 komentarze:

Karo 24 września 2010 14:39  

A Ty wiesz, że śląski też jest trudny :)
Ładna :)

Pasażerka 24 września 2010 16:14  

dla mnie kaszubski jest bardziej zrozumiały niż śląski właśnie, chociaż powinno być na odwrót, biorąc pod uwagę moje śląskie korzenie :D

Mad 24 września 2010 17:31  

Spędzałam wakacje na Kaszubach przez ponad 10 lat i nigdy nie zaczęłam rozumieć ich języka ;)

Cleo-inspire 25 września 2010 00:16  

Jo! ;)
Wcale nie jest taki trudny, jak dla mnie to zbieranina kilku języków spleciona w jedną całość ;)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP