Węgry- Budapeszt

>> środa, 18 listopada 2009

Z dnia 2 października 2009 
Doszła! Pierwsza kartka z serii na której mi bardzo zależy w zabawie postcrossingu. Mianowicie chodzi o metro, które jest dla mnie fascynującym tworem techniki. Otrzymując pocztówkę z Budapesztu myślałem, że ktoś sobie żart urządził. Ale szperając nieco w różnych źródłach doszedłem do tego, iż jest to właśnie zabytkowy wagonik metra w Budapeszcie.

Budapeszt ma drugie po Londynie najstarsze metro na świecie. Budowa pierwszej linii metra rozpoczęła się w 1894 roku i miała uświetnić przypadające w 1896 rok obchody tysiąclecia państwa węgierskiego. Na tej lini właśnie jeździł wagonik który otrzymałem na pocztówce. Dziś pierwsza linia metra (żółta) nazywana jest Milenijną Koleją Podziemną, a jej trasa została wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wgonik jak i projekt i część jego realizacji zostały wykonane przez firmę Siemens und Halske. Dla ciekawości, taki wagonik osiągał zawrotną prędkość jak na XIX wiek, bo aż do 40 km/h. W pierwszym roku działania metra takimi wagonikami przewieziono ponad 4 miliony pasażerów!


Poniżej fragment filmu ze stacji lini żółtej metra, na której jeżdżą kolejki wyglądem i stylem nawiązujące do historycznych pierwszych wagoników metra.

0 komentarze:

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP