Polska- Warszawa

>> poniedziałek, 22 sierpnia 2011

Cały pakiecik 9 kartek otrzymałem od Madzi. Niesamowita niespodzianka!
Metro warszawskie to stosunkowo młody system kolei podziemnej. Pierwszą uchwałę o jego budowie podjęto już w 1925 roku, ale pierwsze wagoniki ruszyły dopiero 70 lat później- 7 kwietnia 1995 roku. Obecnie do użytku oddana jest tylko jedna linia metra o długości 23,1km., na której jest 21 stacji plus jedna stacja techniczna. Metro obsługiwane jest przez 20 pociągów produkcji rosyjskiej oraz 18 nowszych pociągów produkcji polsko-hiszpańskiej. Każdy pociąg liczy po 6 wagonów. Dziennie z metra korzysta ponad 500tys. pasażerów.

Zacznijmy od pierwszej kartki związanej również z metrem. Otóż, opiekę nad rodzinę żyraf z warszawskiego zoo podjęło właśnie metro w Warszawie.


Młociny to ostatnia stacja I linii metra warszawskiego. Położona na Bielanach, niedaleko Huty Warszawa. W miejscu, w którym powstała stacja, jest wybudowany węzeł komunikacyjny dla autobusów, tramwajów i metra, a także parkingi Parkuj i Jedź dla samochodów i rowerów. Stacja i układ torów został wybudowany w taki sposób, aby w przyszłości była możliwość wydłużenia linii metra, jeżeli będzie taka potrzeba. Budowana metodą odkrywkową


Wawrzyszew to pierwsza stacja po Młocinach na I linii metra warszawskiego, położona także na Bielanach. Stacja została ostatecznie oddana do ruchu pasażerskiego 25 października 2008 r., a więc stosunkowo niedawno. Głębokość stacji 7,3 metra pod powierzchnią ziemi. Budowana odkrywkowo.


Na stacji Stare Bielany perony mają bardzo ciekawe, oryginalne drewniane wykończenie. Szare posadzki i ściany są wymieszane z panelami z jasnego drewna, co nadaje stacji ciekawy styl. Głębokość stacji: 7,3 metra pod powierzchnią ziemi. Stacja budowana metodą odkrywkową.


Marymont to dwukondygnacyjna stacja metra. Na terenie stacji znajdują się publiczne toalety, bankomat oraz 4 punkty handlowo-usługowe. Wnętrze jest wykończone granitem, stalą, szkłem i aluminium, przeważają kolory srebrny i niebieski. Wzdłuż galerii, na 37-metrowej ścianie młodzi twórcy będą prezentować swoje prace, w zamierzeniu, że wystrój będzie się zmieniał co 2 miesiące. Stacja na głębokości 13,2 metra pod ziemią.


Plac Wilsona to obecna nazwa stacji oraz placu- pochodzi od nazwiska 28 prezydenta Stanów Zjednoczonych Woodrowa Wilsona. We wcześniejszych planach metra z lat 80-tych stacja jest nazywana Plac Komuny Paryskiej. Stacja dwukondygnacyjna.  Na posadzce w okolicach schodów jest ciekawa, kamienna mozaika. We wnętrzu zestawiono ze sobą kamień, stal, szkło oraz polerowany, barwiony beton. Na terenie stacji znajdują się: punkty handlowe, bankomat oraz toalety. Ciekawym elementem architektoniczno-konstrukcyjnym niespotykanym w warszawskim metrze jest Kopuła po stronie południowej stacji Pl. Wilsona. Głębokość stacji to 9 metrów.


Dworzec Gdański to kolejna stacja dwukondygnacyjna- peron oraz galeria. Z antresoli stacji, przez szklane okna, można obserwować ruch pociągów na peronie. Na terenie stacji znajdują się: punkty handlowe, bankomat, toalety i posterunek policji. W lutym 2011 roku oddano do użytku przejście podziemne łączące bezpośrednio stację metra z dworcem kolejowym. Stacja znajduje się 11,5 metra pod powierzchnią.


Centrum to stacja I linii warszawskiego metra oddana do użytku 26 maja 1998 r. Znajduje się w Śródmieściu, przy rondzie Dmowskiego, w okolicy placu Defilad przy Pałacu Kultury i Nauki. Głównymi ulicami w okolicy są ul. Marszałkowska i Al. Jerozolimskie. Stacja dwukondygnacyjna z peronami oraz galerią. Na terenie stacji znajdują się liczne punkty handlowo-usługowe, toalety, główna siedziba Komisariatu Policji Metra Warszawskiego i Poczta Polska. Głębokość stacji to aż 18 metrów.


Wilanowska to stacja dwukondygnacyjna- peron oraz galerie boczne nad torami metra. Na antresolach są wystawiane prace fotografów lub inne prace artystów w ramach galerii "Pociąg do sztuki". Stacja przystosowana jest do pełnienia w razie konieczności funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu między innymi grube stalowe drzwi znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji. To na tej stacji 7 kwietnia 1995 roku odbyło się uroczyste uruchomienie pierwszego odcinka metra.

6 komentarze:

Unknown 22 sierpnia 2011 08:10  

Nasza Madzia lubi zaskakiwać. Faktycznie fajna ta niespodzianka. :)

Laura 22 sierpnia 2011 10:14  

No, no, dla kogoś kto lubi kartki metrowe to naprawdę ogromna radość :) Ja osobiście nie podzielam fascynacji takimi pocztówkami lub mapami metra, (z pociągami i tramwajami nieco inaczej ;))ale gratuluję takich "zdobyczy"

Dominik 22 sierpnia 2011 12:13  

Świetne są. Szczególnie szósta i ósma.

Anonimowy 22 sierpnia 2011 15:35  

Mnie się wszystkie kartki podobają.
Nie ukrywam,że mnie najbardziej podobają się żyrafy.
Pozdrawiam.

Romanek 22 sierpnia 2011 18:34  

Wspaniała kolekcja! Już nie tylko Moskwa może się pochwalić kartkami z metra :)

Maxus 23 sierpnia 2011 12:43  

Nie, no kartki świetne! Czemu ja takich nie znalazłem, gdy tam byłem. :c

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP