Kanada- matrioszka

>> wtorek, 11 stycznia 2011

Kartkę otrzymałem prywatnie od Lindy z Kanady. Kartka jak się domyślam powędrowała do Kanady z Rosji, a następnie ponownie wróciła do Europy w moje ręce. Osobiście nie przepadam za tego typu kartkami, ale przyznaję, że ta mi się wyjątkowo podoba. Być może dlatego, że niespełna rok temu z żoną sami kupiliśmy podobną zabawkę.

Matrioszka to rosyjska zabawka, złożona z drewnianych, wydrążonych w środku lalek, włożonych jedna w drugą. Lalki są cylindryczne, u góry zaokrąglone, na ogół ręcznie malowane. Postacie na nich przedstawione to najczęściej dziewczyny ubrane w ludowy strój, ale niektóre przedstawiają znanych polityków, pisarzy czy postacie historyczne lub też zabytki Rosji. Matrioszka nie jest tradycyjnym wyrobem rzemieślniczym, pierwsza powstała ok. roku 1890, być może inspirowana japońskimi lalkami. W roku 1900, na wystawie światowej w Paryżu lalki zdobyły ogromną popularność, po czym zaczęto je produkować w Rosji masowo.


A podczas naszego ostatniego wypadu do Pragi udało nam się kupić matrioszki. Nie wiem dlaczego właśnie praskie sklepy z pamiątkami są wręcz zawalone takimi zabawkami. Do wyboru do koloru i przyznam, że zdecydować się nie było łatwo. Ale w końcu. Oto jak wyglądają półki sklepowe z mtrioszkami i nasze zakupione babuszk.
 

4 komentarze:

Anonimowy 11 stycznia 2011 07:26  

mam matrioszki, litewską i rosyjską. :)

Pasażerka 11 stycznia 2011 13:21  

a ja mam oryginalne rosyjskie matrioszki jeszcze sprzed swoich narodzin, ale nigdy jakoś za nimi nie przepadałam :D

Romanek 11 stycznia 2011 20:21  

W Krakowie kupiłem Matrioszki polskiej produkcji, góralskie, wypalane :)

Cleo-inspire 11 stycznia 2011 22:40  

Najsłynniejsza laleczka w swiecie :)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP